top of page

"Zoek het dan maar zelf uit!"




"Hij neemt gewoon niks van me aan!" hoor ik veel machteloze ouders verzuchten. "Hij weet het allemaal beter: 'Maar van de juf hoeft dit nooit!' en 'Jij snapt er niks van!' en 'Van de juf mag ik na 20 minuten stoppen met rekenen, ook al heb ik maar één som gemaakt!'". "Als het aan hem ligt doet hij gewoon helemaal niks!" En eerlijk is eerlijk, als moeder herken ik dit enorm. Ook ik hoor mezelf weleens uit machteloosheid roepen: "Zoek het dan maar zelf uit!"


"Ze snappen er gewoon helemaal niks van", verzuchten de kinderen in mijn praktijk. "En ik probeer het uit te leggen, maar ze luisteren gewoon niet. Ze denken gewoon dat zíj beter weten hoe het gaat op school, dan ik! Maar ík zit toch op school of niet dan?!" ..."En dan willen ze dat ik op zaterdag m'n schoolwerk nog afmaak. Op záterdag! Maar je moet toch ook uitrusten en leuke dingen doen?! En dat probeer ik dan te zeggen maar ze luisteren gewoon niet."


De machteloosheid overheerst, zowel bij kinderen als hun ouders. Machteloosheid is het gevoel dat de ander je niet begrijpt of niet doet wat je wil, dat je gewoon níet begrepen wordt. Het maakt je boos en verdrietig tegelijk.

Als kinderen in mijn praktijk - vaak degenen die worden aangemeld vanwege boosheid - ontdekken dat ze zich eigenlijk machteloos voelen, leer ik ze het volgende: Als je je machteloos voelt:


1. Herhaal dan wat de ander zegt.


2. Stel daar vervolgens heel veel nieuwsgierige vragen over. Net zolang, tot hij of zij nieuwsgierig wordt naar wat jíj denkt/vindt/wil zeggen.


Ouders adviseer ik hetzelfde: herhaal wat je kind zegt, zowel verbaal (de letterlijke woorden) als nonverbaal (intonatie, volume, houding). En stel daar vervolgens nieuwsgierige vragen (wie, wat, wanneer, waar, hoe... etc.). Sta open voor, en herhaal het antwoord, en stel daar je volgende nieuwsgierige vraag over.


Écht, je zal versteld staan hoeveel jouw kind al weet, kan en wíl leren, als het zich maar gehoord en gezien voelt - in wat het al kan en in zijn/haar eigen intern gemotiveerde leergierigheid!

Comments


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page